Suositut tekstit

tiistai 9. elokuuta 2011

"Hame mun yllä, ei tarkoita kyllä"

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Päivitys siis. Olen saanut jo valitusta siitä, että jatkoinkin blogiani kesällä, mutta heti tuli pitkä kirjoitustauko... Well, on vain ollut niin paljon menoja ja puuhaa, etten ole jaksanut kirjoittaa tänne. Olen myös lukenut paljon ja nähnyt useita elokuvia, joista saatan myöhemmin kertoa täällä. Mulla on tosin uusi (kiltin isäni ostama) aniliininpunainen kamera, ja valokuviakin eri tapahtumista olisi nyt vaikka millä mitalla.

Aloitan vaikka uusimmista kuvista eli viime lauantain Helsingin lutkamarssista. Illalla olisi ollut lutkamarssin juhlat KY:llä, mutta olin Riien ja Hannan yhteisissä 30-vuotisjuhlissa Kallion baarikierroksella. Kyseessä oli oikea superviikonloppu, koska perjatai-iltana olin taas poikaparin rennoissa bilehäissä heidän kotonaan Etelä-Haagassa!

Edes välillä iskenyt sade ei haitannut marssia. Tunnelma oli voimaannuttava, vahva, hauska ja iloinen. Tuli olo, että otamme kadut haltuun ja että olemme saaneet tarpeeksemme. Oikeaa naisenergiaa!

Lutkamarssissa silmiini pisti se, ettei kävelemässä ollut vain nuoria naisia, vaan myös äitejä pikkulapsineen, vanhempia feministinaisia sekä monien tyttöjen poikakavereita. Kulkueella on tärkeä sanoma, koska raiskausten uhreja yhä syyllistetään. Lisäksi oikeastaan kaikki tuntemani naiset ovat kokeneet seksuaalista häirintää kuten tuntemattomien miesten ei-toivottua käpälöintiä ja seksististä huutelua, ja paljon pahempaakin... Kun itse olin lukiolainen ja vähän päälle parikymppinen, niin useammankin kerran keskustassa tuntemattomat miehet tulivat kadulla puristamaan mua takapuolesta ja juoksivat sitten karkuun...! Muistan yhä kaikki ne kerrat, koska ne olivat niin nöyryyttäviä ja häkellyttäviä tapahtumia.

Helsingin Sanomien uutinen lutkamarssista.
Kulkue lähtee liikkeelle Kiasman edestä. Marssijoita oli noin 3500! Yhteensä lutkamarssit samana päivänä myös Tampereella ja Turussa keräsivät noin 7000 osallistujaa.



Kas vain, joku horo...



Anna-Kaisa, Minna ja Minnan vauva

Kulkue päättyi Kaisaniemen puistoon, jossa tapahtuu eniten raiskauksia Helsingissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti